6,5 tips voor meer geluk op het werk
Onze collega’s gelukkiger maken in hun werk, dat is waar we als interne communicatoren allemaal naar streven. Maar hoe doe je dat? Alexander Kjerulf is een vooraanstaand expert daarin en was onlangs in ons land om zijn tips voor meer werkgeluk te delen.
2 fundamentele elementen van werkgeluk
Alexander Kjerulf (spreek uit als care-oolf), oprichter en chief happiness officer bij Woohoo, wordt gezien één van ’s werelds vooraanstaande experten in werkgeluk. Hij ziet twee fundamentele zaken die ons op het werk gelukkig kunnen maken: resultaten en relaties.
Resultaat zien van je werk
Het concrete resultaat zien van jouw dagelijks werk is volgens hem een ongelofelijk boost voor geluk en tevredenheid. Als internecommunicatiespecialisten hebben wij hier beslist een rol in te spelen. Door bijvoorbeeld resultaten van teams in aansprekende verhalen te gieten en hen zo de broodnodige erkenning te helpen geven van het geleverde werk.
Menselijke relaties
Maar even belangrijk zijn de menselijke relaties: gezien en gewaardeerd worden als mens, door collega’s maar ook door het bedrijf, zorgt ervoor dat je met plezier komt werken. In zijn keynote gaf Kjerulf 6,5 tips om relaties en dus werkgeluk te stimuleren. “Die laatste tip vind ik maar een halve want hij is erg moeilijk toe te passen”, gaf hij toe.
We geven ze hier kort samengevat.
1. Promote and train managers for happiness
Niet alleen maken ‘happy employees’ ‘happy customers’, om happy employees te krijgen, heb je happy managers nodig. “De leider van de toekomst is geweldig op het vlak van relaties”, aldus Kjerulf. “Een goede leider houdt van mensen.”
Vanuit het perspectief van interne communicatie betekent dit dat we managers misschien nog meer moeten coachen op hun communicatie- en feedbackvaardigheden.
2. Hire for happiness
Hou rekening met de attitude van mensen bij de aanwerving. “Check mensen op humor en positieve houding: hire only happy nice people”, vat Kjerulf samen. En passant gaf hij deze boekentip mee: The no asshole rule van Robert Sutton. Die stelt dat je absoluut moet vermijden om assholes aan te werven.
3. Have a positive company vision
Tip 3 is op het lijf van de IC’er geschreven. Maar trap niet in deze valkuil: een visie is geen objectief of doelstelling. Een visie moet vertellen wat de positieve impact van jouw bedrijf is op de wereld.
4. Create a culture of positive feedback in the workplace
Al te vaak wordt feedback verward met op fouten wijzen. Verkeerd, aldus Kjerulf. “Feedback gaat over mensen prijzen, over aandacht besteden aan wat ze goed doen en vooral wat ze doen om hun collega’s te helpen. Maar vergeet ook jezelf niet te prijzen!”
5. Random acts of workplace kindness
Een leuke verrassing creëert altijd instant geluk. “En dat hoeven zeker geen dure, georganiseerde evenementen zijn. In het tegendeel, geregeld kleine verrassingen op de werkvloer geven het meest effect. Maar zorg dat het verrassend blijft, het effect van zaken zoals fitness op het werk of iedere dag vers fruit slijt sneller dan je denkt.”
6,5. Celebrate your mistakes
De laatste (halve) tip is alvast in de start-upwereld een hype. Steeds vaker worden zogenaamde fuckup nights georganiseerd waar start-ups vertellen hoe ze de mist zijn in gegaan en vooral wat ze er uit geleerd hebben. “Eigenlijk vieren we dat we de moed hebben om nieuwe dingen te proberen”, besluit Kjerulf. “Aangeven dat we fouten mogen maken en dat we ervan kunnen leren is een belangrijk stimulans voor de tevredenheid in een team.”
6. Celebrate success
Een tip die in de lijn ligt met positieve feedback. “Waarom start je een teammeetings niet met een succes vieren?” stelt Kjerulf. “Maar zorg wel dat iedereen hetzelfde begrip heeft van wat je als succes ziet. Zorg dus voor een goede definitie.”
Met dank aan Vonk voor het originele artikel, dat je hier kan nalezen.