– Happiness at Work Hero Case –
Over UniPartners Group
UniPartners is gespecialiseerd in IT & Finance consultancy. Door hun brede visie op dienstverlening en onderaanneming zijn hun projecten zeer gevarieerd en kunnen ze snel inspelen op de unieke noden van klanten. Bovendien dragen ze de persoonlijke ontwikkeling van hun consultants steeds hoog in het vaandel.
De visie van UniPartners over welzijn: elke schakel telt!
Bij UniPartners staan onze medewerkers centraal. Wij geloven dat zij de belangrijkste schakel vormen in het succes van ons bedrijf.
Onze visie is gebaseerd op het idee dat elke schakel in onze organisatie van vitaal belang is (van medewerker, consultant tot management) en het welzijn van elke individuele medewerker essentieel is voor het welzijn van het geheel.
We streven ernaar om een omgeving te creëren waarin iedereen zich gewaardeerd, ondersteund en geïnspireerd voelt. We zorgen voor de nodige middelen en initiatieven om het welzijn van onze consultants te bevorderen.
Over hun werkgeluk initiatieven:
Lunch & Learn met SoUPtime
Met dit initiatief dragen we bij aan het welzijn van onze medewerkers door het faciliteren van lunch- en learn-sessies waarin ervaringen en learnings worden gedeeld. Iedere maand wordt er een bepaald topic besproken zoals bijvoorbeeld grenzen bewaken, overuren, gezonde work-life balans, enzovoort.
Dit biedt deelnemers de mogelijkheid om inzichten te verkrijgen over het behouden van een goede werk-privébalans en het effectief benaderen van conflictsituaties.
Daarnaast spreken collega’s over hun ervaringen en luisteren naar elkaars tips, waardoor SoUPtime ook een gevoel van samenhorigheid en ondersteuning creëert.
Groeigesprekken
2x / jaar vinden functioneringsgesprekken plaats waarbij we inzetten op individuele groeigesprekken.
Door zowel technische als welzijn gerelateerde gesprekken te voeren, bieden we onze medewerkers de mogelijkheid om niet alleen te groeien op professioneel niveau, maar ook om hun welzijn en tevredenheid te versterken. Dit draagt uiteindelijk bij aan een hogere motivatie en betere prestaties.
Alle collega’s die functioneringsgesprekken uitvoeren, hebben een cursus loopbaancoaching gevolgd en passen deze inzichten naar eigen kunnen toe.
Bovendien investeren we ook via het aanbieden van diverse opleidingen in de groei van onze medewerkers zodat ze kunnen streven naar persoonlijke doelen.
UP Moving mission: Gezondheid en vitaliteit
Meer bewegen heeft impact op zowel de fysieke als de mentale gezondheid. Daarom bevorderen we gezonde levensstijlkeuzes door onze UP Moving mission, waarbij we onze collega’s uitdagen om meer te fietsen, lopen of wandelen.
We hebben een challenge gelanceerd waarin we met alle collega’s samen de afstand naar Lapland en terug willen wandelen, fietsen en lopen (een plek waar we in februari 2024 trouwens met het bedrijf ook écht naartoe gaan). Doorheen de challenge delen we tips met onze collega’s en organiseren we zelf ook twee wandelingen.
Teambuilding
We willen het werkgeluk ook stimuleren vanuit collegialiteit en verbondenheid met collega’s.
Daarom de vele events en de teambuildings die we organiseren in onze organisatie, per competence center en per aantal jaren ancienniteit.
We geloven dat sterke onderlinge banden leiden tot een goede werksfeer en betere samenwerking.
CLUP dag
Tijdens onze CLUP dag nodigen we consultants uit voor een ‘thuiswerk’dag op ons kantoor. Een lekkere lunch en een leuke activiteit samen staan dan op de agenda, een ideale manier om informeel met de collega’s te kunnen praten.
Mensgerichte focus
Onze focus op mensen betekent ook dat we openstaan voor feedback en suggesties. We luisteren naar onze medewerkers en streven naar continue verbetering op basis van hun input. Dit zorgt voor een cultuur van betrokkenheid en empowerment:
– Met de welzijnsbarometer peilen we elke maand hoe collega’s zich voelen bij hun project en of ze een gesprek willen. Zo houden we de vinger aan de pols.
– In de betrokkenheidsenquête bevragen we onze collega’s op verschillende topics, zoals bijvoorbeeld of ze hun werk opzij kunnen zetten tijdens de vakantie, over energiegevers of -vreters, over hun realisaties, …. We bespreken de ervaringen met een kleine groep en zetten verbeteracties op waar nodig.
– De inhuis ontwikkelde “Wie is wie” app zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers makkelijk hun weg vinden en met hun vragen terecht kunnen bij hun coach, manager of collega.
Reasons for success
We vroegen aan Kim Hilgert, Corporate Well-Being Expert van Tryangle Happiness & Well-Being at Work, om haar feedback omtrent deze werkgeluk initiatieven:
“De visie en het welzijnsbeleid van UniPartners bundelen verschillende sterke initiatieven rond continue groei, vitaliteit en een gevoel van samenhorigheid binnen de organisatie, wat resulteert in heel wat empowerment en engagement”:
– “Deze organisatie zet sterk in op de connectie en samenwerking tussen medewerkers als fundament voor zowel betrokkenheid als werkgeluk. Voor mij springt de “Wie is Wie” app in het oog, omdat we nog (te) vaak merken dat medewerkers grijze zones ervaren over bij wie men waarvoor terecht kan. UniPartners bouwt niet alleen via teambuilding en informele contactmomenten aan een positieve werkomgeving, ook de lunch&learn sessies zorgen trouwens voor sterkere banden aangezien medewerkers ervaringen en tips met elkaar delen.”
– “Ook fysieke gezondheid wordt niet vergeten en in een leuke vorm gegoten zoals challenges rond een ludiek thema waar iedereen samen aan kan deelnemen. De maandelijkse bevraging onder de vorm van een welzijnsbarometer omtrent hoe medewerkers zich voelen in hun job en dat het welzijn van werknemers ook specifiek aan bod komt in de functioneringsgesprekken getuigen hoe hoog welzijn in het vaandel wordt gedragen.”
– “Tot slot zet UniPartners ook in op persoonlijke groei en ontwikkeling door naast het aanbieden van opleidingen ook een maandelijks laagdrempelig initiatief op te zetten die bewustwording biedt omtrent uiteenlopende belangrijke onderwerpen waar iedereen in de organisatie baat bij heeft. Samen met een open mind omtrent feedback en suggesties en daaraan gekoppelde verbeteracties is deze organisatie héél goed op weg naar maximaal engagement.”
Of kort samengevat, een ferme hero-case!
Kunnen we in jouw team of organisatie ook gelukkige medewerkers vinden?
Wil je jullie initiatieven ook in de kijker zetten?
Meld je dan aan als Happiness at Work Hero Case.
Meer over de Week van het Werkgeluk
OPROEP: Toon ons hoe jouw organisatie werkt aan werkgeluk en inspireer anderen
Doet jouw organisatie iets speciaals tijdens de themaweek? Zet je activiteiten in de kijker!