... ALL OTHER SCRIPTS MUST BE PLACED BELOW
0
Hero CaseNieuws

De betekenis van werkgeluk voor LCG Consulting

By 8 september 2022september 16th, 2022No Comments

– Happiness at Work Hero Case –

Wij kregen dit mooie verhaal toegestuurd van Sarah Vanderlinden, consultant, trainer en coach bij LCG consulting, over de initiatieven van haar organisatie en de impact ervan op haar werkgeluk en dat van haar collega’s. Ze gaf mee dat ze zich nog elke dag verbaast over “hoe het ook kan én welke impact dit heeft op mijn eigen werkgeluk“.

Zet je schrap voor een prachtige werkgeluk-case!

Wie is LCG?

LCG is een trainings- en adviesbureau gespecialiseerd in Lean en Agile. Wij zijn een 13-tal jaren geleden ontstaan in Nederland, waar we al 6 keer tot nummer 1 Greatest Workplace zijn uitgeroepen. Sinds een aantal jaren zijn wij actief in België.

Wat betekent werkgeluk voor LCG ?

Tijdens onze studiereizen naar Japan ontdekten we dat Japanse bedrijven zich op een veel langere termijn richten dan wij in Nederland en België gewend zijn. Ze stellen soms zelfs een 250-jarendoel! Japanners weten dat het hebben van een toekomstvisie ervoor zorgt dat iedereen het gevoel krijgt aan iets groots bij te dragen. Vraag jezelf maar eens af welk doel jou meer motiveert: iedere dag 200 auto’s voorzien van nieuwe wielen óf in tien jaar tijd meewerken aan de ontwikkeling en productie van de meest milieuvriendelijke auto ter wereld?

Wij geloven dat dergelijke doelen niet alleen zorgen voor gemotiveerde medewerkers, maar ook voor tevreden klanten en gezonde financiën. Daarom hebben wij een 50 jaren-doel geformuleerd. Wij zijn ervan overtuigd dat we ons 50-jarendoel gaan realiseren door dit continu voor ogen te houden.
Wat dat dan is, ons 50 jaren-doel?!  Het vergroten van het levensgeluk!

LCG kernwaarden

Naast dit 50-jarendoel hebben we 6 kernwaarden geformuleerd die bepalen hoe we met elkaar omgaan. Het zijn diep verankerde overtuigingen die we met elkaar delen. De ene heeft een al iets grotere impact op werkgeluk dan de andere, en ik deel ze graag alle 6 even met jullie…

Hier komen ze:
– We nemen onszelf niet té serieus, ons vak wel. We zorgen voor het beste resultaat in alle bescheidenheid.
– We begrijpen, voordat we ingrijpen. Je kunt pas echt het verschil maken als je echt begrijpt.
– We praten met elkaar, niet over elkaar. We voeren altijd het eerlijke gesprek.
– We geven alles voor de klant. Daarbij staan we boven de situatie en doen wat nodig is.
– We maken fouten. Zonder fouten leren we niet. En van gedeelde fouten leren we het meest.
– We zijn er voor elkaar. Onvoorwaardelijke steun als het nodig is.

Welke werkgeluk initiatieven werden reeds ondernomen en wat was de impact ervan?

In de voorbije 13 jaren zijn er héél wat initiatieven en voorbeelden om hier mee te geven. Ik probeer mij te beperken tot diegene die voor mij, of met uitbreiding het team in België in zijn jonge bestaan, de grootste impact hebben.

Medewerker Promotor Score (MPS)
Wekelijks komt LCG team België samen (digitaal of fysiek) om de lopende punten te bespreken. We starten steevast dit overleg met een check-in, waarin iedereen zijn MPS (medewerkers promotor score – in hoeverre zou je jouw werkweek aanbevelen aan collega’s, familie of vrienden?) deelt van de voorbije week. Door begrijpende vragen te stellen zorgen we dat we echt weten hoe iemands week was. Soms leidt dit ook tot kleine acties (iets overnemen van elkaar of een meeting inplannen om ergens dieper op in te gaan) zodat je de week nadien met een beter gevoel aan de slag kan.

Over successen en fouten
Tijdens diezelfde check-in delen we ook één succes en één fout van voorbije week. “We maken fouten” zit in onze waarden verankerd. Bij het delen van die successen en fouten heb ik zelf ook echt gemerkt dat een gedeeld succes groter wordt. Zelf minimaliseer je dat succes nogal eens, maar het is fijn om te horen wanneer een collega dan benadrukt dat het echt wel mooi is. Gedeelde successen worden groter, gedeelde fouten worden kleiner. Reflecteren op je eigen fout met de vraag “Wat kan je nu volgende keer doen om dit niet meer te doen?”, geeft mij energie om te groeien.

Bila
Iedereen binnen LCG heeft wekelijks een bilateraal gesprek met één van de collega’s. De bila biedt ons een structuur om stil te staan bij hoe het gaat én om focus aan te brengen in onze persoonlijke ontwikkeling. Tijdens dat moment staan we stil bij onderwerpen zoals:

  • Op welk moment in de afgelopen week was je buiten je comfort-zone?
  • Welke zorgen heb je voor komende week of daarna?
  • Hoe was en is de balans tussen inspanning en ontspanning?
  • Welke inzichten heb je opgedaan over je eigen ontwikkeling?

Zelf kijk ik erg uit naar deze wekelijkse reflectie. Het helpt mij om stil te staan bij waardevolle momenten waar ik zonder deze bila gewoon aan voorbij zou gaan. De collega kijkt van op een afstand naar wat ik bedoel en dat helpt om inzicht te krijgen in de situatie en daardoor stappen te nemen in mijn ontwikkeling en zelfontplooiing.

Alles is bespreekbaar!
Binnen LCG is er geen “senior” management. Paul, Eppo en Martijn (PEM) nemen zoals alle andere collega’s deel aan de LCG-dagen. Voor LCG België betekent dit dat Eppo en Martijn wekelijks deelnemen aan ons overleg. Ook zij delen hun MPS én hun successen en fouten en tonen daarin hun kwetsbaarheid. Hierdoor is er (bijna) niets dat ik niet bespreekbaar zou durven maken met hen. Als ik mij daarin wel geremd voel, dan is er mijn bila-gesprek om mij daarin te helpen.

“Wat zou je zelf doen?”
Wat voor mezelf even aanpassen was, was de verantwoordelijkheid die je krijgt. Bij mijn eerste vragen aan Eppo of Martijn kreeg ik steevast als vraag “Sarah, wat vind je er zelf van? Wat zou jij beslissen?”. Dit maakt dat we groeien in het nemen van verantwoordelijkheden. Als we het onder collega’s even niet meer weten, spelen we nu al de vraag terug aan elkaar voordat we Eppo of Martijn inschakelen. Een mooi pad richting zelfsturing, waar ik écht gelukkiger van word.

Hoe kijkt LCG naar (welzijn en) werkgeluk in crisistijden?

In tijden zoals deze denk ik dat de waarde “we zijn er voor elkaar” van LCG een échte LCG-familie maakt! Een collega met 3 kinderen waarvan de ene na de andere ziek wordt… Je energieniveau zou voor minder wat lager zijn! Als collega’s zijn we er voor elkaar. Dus we regelen een home-delivery van een lokale traiteur met eten voor de komende dagen.

Als het je een aantal weken na elkaar wat minder gaat, is je MPS natuurlijk wat lager. Wanneer je op zo’n moment een telefoontje krijgt van een Nederlandse collega om te vragen of ze kunnen helpen, dan merk ik “ze zijn er voor mij”!

Maar ook… Voelen wat nodig is én dat dan maar gaan doen! Tijdens een LCG-dag merkten we dat er vooral nood was aan innerlijke rust. We hebben de pennen en presentaties neergelegd en namen “gewoon” de tijd voor een paar yoga oefeningen! Helemaal top is dat je van elkaar hoort dat we die ieder op zijn eigen moment ook thuis nog verder zijn gaan toepassen!

Mijn eindconclusie:

Zelf voel ik mij helemaal “in mijn sas” bij LCG. Bovenstaande voorbeelden en acties zijn op zichzelf geen grootste dingen, maar samen maken ze voor mij absoluut een wereld van verschil.

Is het dan elke dag rozengeur en maneschijn. Neen! Absoluut niet, maar “we zijn er voor elkaar” en “we praten met elkaar”, dat brengt ons wel een héél eind verder!

Reasons for success

We vroegen aan Chief Happiness Kim Hilgert van Tryangle Happiness & Well-Being at Work om haar feedback over deze werkgeluk initiatieven:

– De manier en de regelmaat waarop LCG zowel teamoverleg als one-on-one overleg toepast zorgt ervoor dat er kort op de bal kan worden gespeeld en dat iedereen zich gezien kan voelen, in hun sterke punten en successen, maar ook ondersteund kan worden in hun uitdagingen en groeipad.

– Wat ons zeker charmeert is de manier waarop de oprichters dicht bij hun team staan, actief en veelvuldig deelnemen aan het overleg en daardoor voor een warme open-deur politiek zorgen waarin alles bespreekbaar voelt. Een sterk voorbeeld van betrokkenheid en ‘leading by example”.

– Bij Tryangle zeggen we het wel vaker: werken aan werkgeluk hoeft niet per se synoniem te zijn met grootschalige initiatieven en budgetten. Het geheel van heel wat kleine initiatieven die oprecht en mensgericht zijn, zullen elkaar versterken en uiteindelijk het verschil maken. Ze zorgen voor een optimistische en open cultuur waarin er geen enkel obstakel is dat niet kan aangepakt worden.

Het verdict: Heel wat initiatieven waar ook wij blij van worden en dus heel wat bijzondere happiness at work best practices!

Kunnen we in jouw team of organisatie ook gelukkige medewerkers vinden?
Wil je jullie initiatieven ook in de kijker zetten?
Meld je dan aan als Happiness at Work Hero Case.

Meer over de Week van het Werkgeluk

Ontdek de activiteiten van 2022

 in de nieuwe kalender

Naar de kalender

Steun de Week van het Werkgeluk

en onderteken
het Werkgeluk Manifest

Het manifest tekenen

OPROEP: Toon ons hoe jouw organisatie werkt aan werkgeluk en inspireer anderen

Meld jouw organisatie aan

Ook in 2022:

Global Online Happiness at Work Summit

Meer weten