Skip to main content
Hero CaseNieuws

De werkgeluk geheimen van Willemsen Zwembaden

By 13 september 2022september 16th, 2022No Comments

– Happiness at Work Hero Case –

Deze Hero Case aanmelding mochten we ontvangen van Ellen De Houwer van Willemsen Zwembaden. Ellen nam contact met ons op omdat zij zelf – én de collega’s – zich super gelukkig voelen in hun job en daarom hun firma in de spotlight wilden zetten.

Ontdek wat hen precies zoveel werkplezier en werkgeluk bezorgt:

Willemsen Zwembaden in een notendop

Willemsen Zwembaden verkoopt zwembaden, spa’s, sauna’s, stoomcabines en alles van bijbehorende producten en accessoires. In 1995 gestart als een familiebedrijfje en intussen uitgegroeid tot een vaste waarde in de zwembadwereld.

Willemsen Zwembaden staat voor vakmanschap en knowhow, willen kwaliteit bieden aan hun klanten en werken met een hecht team techniekers die allemaal de nodige expertise hebben om elke klant goed verder te helpen.

Vakkennis

Zwembadtechnieker is niet iets wat je op de schoolbanken leert, het is echt een vak apart wat je vanuit de praktijk moet leren. De techniekers worden dagelijks ondersteund door de zaakvoerder André, die er steeds mee voor zorgt dat alles in goede banen wordt geleid. Doordat André intussen al meer dan 25 jaar ervaring heeft in het vak en reeds meer dan 200 zwembaden heeft gerealiseerd kent hij intussen alle kneepjes van het vak. En hij deelt graag al zijn kennis met het team.

Waarom zijn medewerkers zo gelukkig bij Willemsen Zwembaden?

Onze klanten

Een stuk werkgeluk komt dankzij onze klanten: klanten die ons bedanken voor de hulp of voor het mooie resultaat, en dat is waar we het voor doen!
Regelmatig schrijft een klant ook eens een leuke review, dat is voor ons altijd super leuk om te lezen! Het geeft voldoening om van je klanten zelf te horen dat ze tevreden zijn van ons werk.

Onze leidinggevende

Ook onze zaakvoerder André doet enorm zijn best om te zorgen dat we voldoening krijgen uit onze job. Want ondanks dat hij zelf enorm veel ervaring heeft en zowat zijn eigen werkwijze heeft ontwikkeld doorheen de jaren, is hij heel respectvol en flexibel ten opzichte van zijn werknemers.

Ons team bestaat uit uiteenlopende karakters die ook elk hun eigen werkwijze hebben. We mogen allemaal echt onszelf zijn en we krijgen veel vrijheid om onze job in te vullen en uit te voeren zoals we zelf aanvoelen dat dit het beste werkt.

Onze zaakvoerder staat ook open voor onze suggesties en dat zorgt voor extra werkgeluk, want als je het gevoel hebt dat het jouw idee was en het heeft een goed resultaat, voelt het als je eigen prestatie.

Zo werken we allemaal op onze eigen manier, allemaal met hetzelfde doel voor ogen: kwaliteit leveren en zorgen voor tevreden klanten.

Onze diensten en onze kwaliteit

We vinden kwaliteit en klantgerichtheid hier dus erg belangrijk. Als je als klant enkele tienduizenden euro’s uitgeeft aan een zwembad project wil je niet enkel dat het er mooi uitziet, maar wil je ook dat je zwembad jarenlang meegaat. Er moet dus met kwaliteitsvolle materialen gewerkt worden en alles moet op correcte wijze gebouwd en geïnstalleerd worden. En ook nadat je project opgeleverd is, wil je ook nadien nog terecht kunnen, voor advies of hulp bij het onderhoud of ook als er iets op termijn aan vervanging toe is.

Dit is ook echt waar Willemsen Zwembaden elke dag naar streeft! En dat vind ik super fijn om daar deel van uit te mogen maken. Mooie projecten realiseren en de klant stap voor stap mee ondersteunen in het traject en ook nadien mee zorgen voor een superieure naservice.

De team sfeer

Ook zorgt André mee voor een leuke sfeer in ons team. Door enkele keren per jaar iets te organiseren om samen te doen, samen den bouw inzetten, een etentje of drink, soms ook met onze partners erbij. Zo leren we elkaar als collega’s ook op een andere manier kennen dan enkel op werkvlak en dat schept toch een extra band met elkaar.
Doorheen het jaar krijgen we ook wel eens een compliment of kleine attentie, maar ook zonder dat voel je gewoon dat je werk geapprecieerd wordt en je een belangrijk deel uitmaakt van de firma.

Niet alleen de centen tellen, er is een familiale sfeer, iedereen is een belangrijk onderdeel van de firma en het werkgeluk van ons team en de klanttevredenheid staan bovenaan het prioriteitenlijstje en dat voel je!

Een baas uit de duizend

We zeggen vaak tegen elkaar Zo nen baas gelijk den André, da vinde toch nie meer tegenwoordig zenne, het is er ene uit de duizend!”.
Een mooi persoonlijk voorbeeld hiervan speelde zich heel recent af. Doordat onze crèche onverwachts de deuren moest sluiten, had ik plots geen opvang voor mijn zoontje. Een drama voor een ouder in deze tijden van enorme tekorten voor kinderopvang. Na heel wat mails en telefoontjes kon er een crèche gevonden worden, met beschikbaarheid vanaf november maar niet op de juiste dagen (= de dagen dat de winkelruimte van Willemsen Zwembaden geopend is). Ik belde André hierover op en hij reageerde heel begripvol ‘Dan moeten we onze sluitingsdag aanpassen zodat het opgelost is hé, Ellen.’ Een last viel van mijn schouders en ik kon met een gerust hart de nieuwe crèche vastleggen.

Op zulke momenten denk ik dan ‘Ik mag men pollekes kussen met een baas zoals André’ en dat besef ik maar al te goed. En zo zie je nog maar eens, dat werkgeluk en privé ook nauw met elkaar verbonden zijn.

Mijn eindconclusie:

Bij Willemsen Zwembaden zijn we one big happy family en dat mag wel eens extra in de verf gezet worden.

Reasons for success

We vroegen aan Chief Happiness Griet Deca van Tryangle Happiness & Well-Being at Work wat voor haar in het oog sprong omtrent deze werkgeluk initiatieven:

– Het sterke mensgerichte leiderschap is voor mij één van de meest opvallende elementen. De zaakvoerder bij Willemsen Zwembaden ondersteunt medewerkers niet alleen persoonlijk met vakkennis zodat de techniekers hun job kunnen leren in de praktijk, maar laat daarnaast ook ruimte voor (h)echt teamwerk door open te staan voor de eigen inbreng en ideeën van medewerkers én bewust en veelvuldig aandacht te besteden aan de goede sfeer in het team.

– Ook de specifieke aandacht is voor “de mens achter de functie” springt er voor mij uit, aangezien de zaakvoerder niet alleen begrip toont maar ook bereid is tot flexibiliteit om een belangrijk probleem voor de medewerker op te lossen, ook al speelt het zich in de persoonlijke context af.

– Tot slot verduidelijkt deze case heel mooi hoe het persoonlijk engagement van medewerkers – en dus hun werkplezier en werkgeluk – gelinkt is aan de match tussen de waarden en missie van de organisatie en hun persoonlijke waarden. Medewerkers die in hun job autonomie en voldoening ervaren, het gevoel hebben dat ze betekenisvol werk neerzetten en dagelijks mee bijdragen aan gelukkige klanten, zijn zelf ook gelukkiger!

Het verdict: Een zeer mooie happiness at work hero case!

Kunnen we in jouw team of organisatie ook gelukkige medewerkers vinden?
Wil je jullie initiatieven ook in de kijker zetten?
Meld je dan aan als Happiness at Work Hero Case.

Meer over de Week van het Werkgeluk

Ontdek de activiteiten van 2022

 in de nieuwe kalender

Naar de kalender

Steun de Week van het Werkgeluk

en onderteken
het Werkgeluk Manifest

Het manifest tekenen

OPROEP: Toon ons hoe jouw organisatie werkt aan werkgeluk en inspireer anderen

Meld jouw organisatie aan

Ook in 2022:

Global Online Happiness at Work Summit

Meer weten