Skip to main content
Hero CaseNieuws

Hoe TOPdesk investeert in het welzijn en werkgeluk van hun medewerkers

By 15 september 2022No Comments

– Happiness at Work Hero Case –

Deze Hero Case aanmelding mochten we ontvangen van Kim Pintens van TOPdesk

Hieronder ontdek je meer over hun bedrijfscultuur en werkgeluk initiatieven:

TOPdesk in een notendop

TOPdesk is een softwarebedrijf gespecialiseerd in service management. Met ruim 900 collega’s, in 11 landen, werken we iedere dag samen met één duidelijk doel: organisaties helpen met het optimaliseren van hun dienstverlening.
• 40 medewerkers in België
• Kantoren in Antwerpen & Charleroi
Glassdoor: 4.3/5

Bij TOPdesk geloven we dat cultuur een belangrijke reden is waarom bepaalde organisaties falen en waar andere juist succes boeken. Dit is waarom we zoveel waarde hechten aan de betrokkenheid van medewerkers en ons bedrijf vanaf het begin hebben gebouwd op een basis van vertrouwen, vrijheid en verantwoordelijkheid.

TOPdesk heeft een informele werksfeer waarin ruimte en vrijheid om jezelf te ontwikkelen centraal staat. We vinden een goede work-life balance belangrijk en investeren in het welzijn en werkgeluk van onze medewerkers. Hieronder een samenvatting van verschillende initiatieven:

Week van het werkgeluk

Sinds 2020 neemt TOPdesk deel aan de Week van het werkgeluk. Enerzijds willen we onze appreciatie naar onze medewerkers tonen via kleine attenties, anderzijds focussen we op werkgeluk en verbinding via (externe) workshops.

De twee eerste edities werkten we nog (grotendeels) van thuis waardoor we een aangepast programma samenstelden.

Dit jaar bundelen we onze activiteiten op één dag, waarop we met z’n allen samenkomen op kantoor.

Hieronder een willekeurig overzicht van acties tijdens Week van het Werkgeluk:
– Workshop rond werkgeluk
– Workshop rond omgaan met stress en mindfulness
– Massages Wellness for Business
– Brunch
– Persoonlijk kaartje: in 2020 werkten we van thuis en ontving iedereen een postkaartje dat ze aan een vooraf willekeurig gekozen collega moesten opsturen per post, met een eigen geschreven boodschap
– Surprise apero box geleverd aan huis
– Tip of the day: een dagelijkse tip rond werkgeluk
– Vrijdag borrel
– Intern platform om “kleine gelukskes” te delen ter inspiratie

Energizing weeks

Omdat we na één jaar thuiswerken met z’n allen wel een (morele) boost konden gebruiken, organiseerden we in het voorjaar van 2021 de (international) Energizing Weeks. Gedurende twee weken organiseerde TOPdesk verschillende workshops (tijdens de werkuren) om de batterijen opnieuw op te laden. Het (vrijblijvend) aanbod bestond uit verschillende sessies die het werkgeluk kunnen bevorderen.

Een greep uit het aanbod: een kookles, meditatiesessie, stresspreventie workshop, muziekworkshop, schilderen, fitness work-out, yoga, etc. Leuke extra: de sessies werden geven door en voor TOPdeskers uit de verschillende landen.

Benefit Motivation Plan

TOPdesk lanceerde eind 2021 het Benefit Motivation Plan. Zo krijgen medewerkers de mogelijkheid om (een deel van) hun dertiende maand of salaris naar wens te besteden aan bepaalde extralegale voordelen. Denk aan extra vakantiedagen, bijkomende verzekeringen, ICT-materiaal (smartphone, tablets, monitors) of pensioensparen. Iemand die net is afgestudeerd, heeft doorgaans andere noden dan een collega met kinderen. We vonden het belangrijk om in te spelen op de individuele noden van onze medewerkers en hen de mogelijkheid te bieden om ons salarispakket te flexibiliseren.

Het Benefit Motivation Plan sluit aan bij onze TOPdesk cultuur en kernwaarden: vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid. We hebben er bijvoorbeeld voor gekozen om geen limiet te zetten op het aantal gekochte vakantiedagen. Zo kunnen onze collega’s hun volledige dertiende maand besteden, goed voor een volledige maand extra vakantie. Daarnaast hebben we een on-top budget (dit gaat niet ten koste van je dertiende maand of salaris) voorzien waarmee werknemers hun sportabonnement (deels) kunnen laten terugbetalen. Meer info vind je hier.

Welzijns & employee engagement survey

Bij TOPdesk willen we meer doen dan enkel « leuke » activiteiten organiseren. Zo werd er in 2021 gepeild naar het welzijn onder de collega’s van TOPdesk Belgium in het kader van het vele thuiswerken. Deze feedback werd meegenomen naar de Team leads en het management om in te kunnen grijpen waar nodig. Collega’s konden ook (anoniem) een psycholoog raadplegen over werkgerelateerde onderwerpen indien gewenst.

Deze zomer vond er een andere bevraging plaats onder alle TOPdeskers wereldwijd op vlak van employee engagement. Met dit laatste onderzoek willen we de medewerkers centraal blijven stellen bij TOPdesk en aan de hand van de resultaten nagaan hoe we de medewerkerservaring kunnen verbeteren. TOPdesk heeft ook gekozen voor de meest veilige vorm van privacy, zodat men in alle vertrouwen en eerlijkheid zijn of haar mening kon geven.

Flexibele werkuren

Bij TOPdesk hechten we veel belang aan een gezonde work- life balance. Tijdens de lockdowns was het voor velen zoeken naar een nieuwe balans toen we permanent van thuis moesten werken. Zo werd er een communicatie uitgestuurd dat de omstandigheden uitdagend waren en dat we (in de mate van het mogelijke) vrij waren om ons eigen ritme te kiezen. Moest je jouw kinderen overdag helpen met huiswerk of had je doorgaans een dip in de late namiddag ? Geen probleem bij TOPdesk.

Events

Bij TOPdesk vinden we geregeld wel een reden om iets te vieren en met z’n allen samen te komen.
Hieronder enkele hoogtepunten :

• Secret Santa: samen lunchen, een quiz, iedereen trekt een naam om een cadeautje te geven en aflsuiten met een borrel

• Ardennenweekend: omdat het Sales team hun target had gehaald, trakteerde TOPdesk alle collega’s op een uitstap naar de Ardennen van woesdag tem vrijdag.

• (Newbie) borrels: Om de zoveel tijd mogen de collega’s die recent zijn gestart een themafeest organiseren. Een informele manier om elkaar beter te leren kennen.

• Internationale week & Zomerfeest : Een jaarlijkse traditie waarbij TOPdesk-collega’s vanuit de verschillende branches samenkomen in Delft, waar ons hoofdkantoor zich bevindt. De week staat in het teken van collega’s beter leren kennen en kennisdeling. Zo was er de Multidisciplinairy Conference met meer dan 60 verschillende sessies en een inspirerende keynote speech van onze CEO Wolter Smit. Afsluiten doen we altijd met het TOPdesk zomerfeest.

Occasionele attenties

Bij TOPdesk proberen we ook werk te maken van kleine attenties tussendoor. Zo komt Wellness for business 1x per maand langs en kan je genieten van een stoelmassage. Daarnaast ontvang je een cadeautje wanneer je jarig bent en wanneer je jouw TOPdesk anniversary viert.

Tijdens Corona stuurden we geregeld ook verrasingspakketjes op naar collega’s thuis.

Reasons for success

We vroegen aan Chief Happiness Kim Hilgert van Tryangle Happiness & Well-Being at Work om haar feedback omtrent deze werkgeluk initiatieven:

– Er zijn heel wat sterke punten te ontdekken in deze case van TOPdesk! Persoonlijk vind ik de energizer sessies een bijzonder leuk initiatief omdat het meerdere werkgeluk-touchpoints tegelijk aansnijdt: Een breed aanbod van uiteenlopende topics die elk op hun eigen manier de batterijen helpen opladen, interessante tips en inzichten bieden én die dan ook nog eens gegeven worden door TOPdesk medewerkers zelf! Mooie activiteiten die concreet stress kunnen reduceren en meer veerkracht opleveren, maar die ook de onderlinge connectie aanzwengelen door mensen samen te brengen rond gedeelde passies en interesses én daarnaast ook de (verborgen) talenten van de eigen collega’s in de spotlight zet!

– TOPdesk houdt vinger aan de pols door medewerkers regelmatig te bevragen omtrent hun welzijn en engagement en meteen te ondersteunen waar nodig. Zo slagen ze erin blijvend aandachtig te zijn voor eventuele verbeterpunten op vlak van employee experience, en kunnen ze steeds initiatieven ontwikkelen die inspelen op actuele noden. De flexibiliteit die TOPdesk daarvoor aan de dag legt om aan voorkeuren van medewerkers tegemoet te komen, zoals de flexibele elementen in het salarispakket en het belang die ze hechten aan work-life balance, toont aan dat zij hun waarden van vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid ook zeer concreet weten om te zetten in de praktijk.

– We vinden het natuurlijk schitterend om te zien dat er tijdens de Week van het Werkgeluk speciale activiteiten, workshops en zelfs heel wat verrassingen plaatsvinden die medewerkers samen brengen! Maar uit deze case blijkt ook duidelijk dat TOPdesk eigenlijk het hele jaar door actief inzet op een werkgelukkige bedrijfscultuur met aandacht voor de teamsfeer en onderlinge connectie, het vieren van successen en het tonen van waardering voor zowel werkgerelateerde als persoonlijke milestones.

Mijn verdict: Hier zijn ferme happiness at work heroes aan het werk!

Kunnen we in jouw team of organisatie ook gelukkige medewerkers vinden?
Wil je jullie initiatieven ook in de kijker zetten?
Meld je dan aan als Happiness at Work Hero Case.

Meer over de Week van het Werkgeluk

Ontdek de activiteiten van 2022

 in de nieuwe kalender

Naar de kalender

Steun de Week van het Werkgeluk

en onderteken
het Werkgeluk Manifest

Het manifest tekenen

OPROEP: Toon ons hoe jouw organisatie werkt aan werkgeluk en inspireer anderen

Meld jouw organisatie aan

Ook in 2022:

Global Online Happiness at Work Summit

Meer weten