– Happiness at Work Hero Case –
Deze Hero Case aanmelding mochten we ontvangen van Tine Wouters van Cevora.
Hieronder ontdek je meer over hun werkgeluk initiatieven:
Over Cevora
Bij Cevora geloven ze dat hun organisatie kan groeien als:
- medewerkers hun talenten en competenties kunnen inzetten en die verder kunnen ontwikkelen.
- de neuzen in dezelfde richting staan en iedereen dezelfde ambitie deelt.
- medewerkers elkaar over teamgrenzen heen kennen.
Om in te zetten op werkgeluk lanceerden ze in 2022 een welzijnsbevraging voor alle medewerkers, organiseerden ze specifieke polls over voeding-sport-mentaal welzijn & connecteren en richten ze een werkgroep op rond welzijn op het werk. Alle input uit die activiteiten werd gebruikt om meer happiness at work te creëren.
We vroegen hen hoe ze dit aanpakken:
Vanaf de start
Werken voor Cevora start al bij de ondertekening van het contract. Een welkomstkaartje, van het nieuwe team, valt enkele dagen later in de brievenbus.
Omdat een eerste werkdag vaak de nodige stress met zich meebrengt proberen we die al te verlichten door een week voor de startdatum wat informatie te bezorgen:
– een welkomstmail van de teamverantwoordelijke, met meer info over de eerste werkdag.
– en een onthaalbrochure, over het reilen en zeilen binnen onze organisatie.
Op de eerste werkdag maakt een medewerker kennis met zijn buddy, die maakt de starter wegwijs binnen Cevora, en teamverantwoordelijke. Op dat moment start ook het online onboardingstraject, allerlei modules die iemand kennis late maken met Cevora, denk aan:
– maak kennis met onze missie en waarden
– hoe werken onze HR-tools
– wat is BeConnected, ons intranet
– hoe gaan we om met documenten
– …
Een nieuwe medewerker wordt aangemoedigd om dit traject zo autonoom mogelijk af te werken, hij kiest zelf wanneer er begonnen wordt aan iedere module. Zo moedigen we hen vanaf dag 1 aan om hun eigen agenda/workload te controleren.
Dit onthaalprogramma werd zeer enthousiast onthaald door de 33 medewerkers die in 2022 en 2023 gestart zijn bij ons.
Gedurende de carrière
Cevora is een mensgerichte organisatie waar een goede work-life balance, voor al onze medewerkers, centraal staat. Thuiswerk en flexibele werkuren zijn dan ook al tientallen jaren goed ingeburgerd bij ons.
Na de gezondheidscrisis merkten we dat er een nieuwe invulling nodig was voor thuiswerk en werken op kantoor. Die invulling bepaalde elk team autonoom, ze dachten na over hun verschillende taken en welke taak het best op welke locatie werd uitgevoerd. Uiteraard moest er ook gekeken worden naar ontmoetingsmomenten op kantoor. We geloven dat medewerkers die elkaar ook regelmatig “in’t echt” ontmoeten beter geconnecteerd zijn en dat dit bevorderlijk is voor de samenwerking en teamsfeer. Op basis van al deze informatie creëerde elk team een charter, hun teamafspraken, om (samen) te werken in een hybride-wereld.
Dit jaar lanceerden we een pilootproject “co-working” i.s.m. Bar d’Office en Olympus. Dit pilootproject geeft medewerkers de kans om regionaal samen te werken. Dankzij de Olympus app boeken ze eenvoudig een co-working ruimte (uit het Bar d’Office-netwerk) in hun regio voor een halve of hele dag. Zo krijgt elke medewerker nog meer autonomie over de locatie waar het werk wordt uitgevoerd.
Werkgeluk gaat natuurlijk verder dan dat. We zetten ook sterk in op verbinding creëren tussen al onze medewerkers. Dat doen we door allerlei activiteiten te organiseren. Een bloemlezing:
– 2 maal per jaar organiseren we een personeelsbijeenkomst voor iedereen. Op zo’n dag delen we strategisch nieuws maar voorzien we ook altijd een inspirerende of ludieke activiteit (keynote, een spel…) om ook de informele banden te verstevigen.
– Op regelmatige tijdstippen plannen we online blind dates. Iedereen die inschrijft ontmoet een “onbekende” collega, een online vragenrad helpt om het ijs te breken en het gesprek niet te laten stilvallen.
– Een personeelsfeest, teambuilding en een after work, die hebben we natuurlijk ook.
Alle ontmoetingsmomenten zijn natuurlijk plezant maar die zorgen niet alleen voor werkgeluk. We geloven ook dat medewerkers zelf het heft in handen moeten kunnen nemen. Daarom bieden we sinds dit jaar een #BeFit-programma aan. Dat programma is gebaseerd op 3 grote pijlers:
– mentaal & fysiek welzijn,
– voeding,
– en connecteren.
Met dit programma willen we onze medewerkers tools in handen geven om ook buiten Cevora goed te kunnen zorgen voor zichzelf. Privé en professioneel zijn verbonden met elkaar, gaat het ergens wat minder dan is de kans zeer groot dat je dat overal met je meedraagt.
#BeFit is een mix van klassikale sessies op kantoor, opnieuw de opportuniteit om andere collega’s te ontmoeten, en online sessies die ook thuis gevolgd kunnen worden.
Zo kunnen medewerkers autonoom beslissen aan welke workshops of korte power breaks ze willen deelnemen. De sessies gaan over gezonde voeding, samen bewegen, online ademhalingsoefeningen, veerkracht tot hoe zorg ik voor een betere nachtrust. Elke Cevora-medewerker vindt wel iets naar zijn gading in dit programma.
Naast sessies, waar je vrijblijvend voor kan inschrijven, zijn groei en zelfontwikkeling ook belangrijk voor ons. Sinds dit jaar worden alle medewerkers uitgenodigd voor een groeigesprek. Tijdens zo’n gesprek wordt er gepeild naar hoe zij hun verdere loopbaanontwikkeling zien op vlak van competenties en ambities. Hierna is het de medewerker die aan zet is om zijn ontwikkeling verder in handen te nemen.
Samen met hun teamlead bepalen ze welke vaardigheden er nog versterkt kunnen worden en op welke manier ze dat kunnen doen. Daarvoor bestaat er een Learning Tracker, een stappenplan dat hen helpt om “het probleem” te identificeren en de juiste keuzes te maken Een opleiding is immers niet voor iedereen de beste manier om (bij) te leren sommige medewerkers leren bijv. veel meer uit een peer-to-peer-coaching.
Ook ons dagelijks werk staat in het teken van connecteren. De Cevora hub , in Brussel, is een ruim en modern kantoor met verschillende types werkplaatsen die uitnodigen om samen te werken en elkaar te ontmoeten. Om van ons kantoor nog meer een echte hub te maken zullen we dit najaar enkele verbeterpunten uitvoeren, zo komen er extra kleine vergaderruimtes, o.a. voor hybride meetings, en ruimtes die werken in teamverband bevorderen.
Tot aan het einde
Beslist een medewerker, ondanks dit mooie aanbod, toch om Cevora te verlaten? Dan maken we die laatste dag ook memorabel. Samen met het team organiseren we een afscheidslunch, waar heel vaak een geschenk van al onze medewerkers wordt overhandigd, en op het einde van de dag gaat de medewerker naar huis met een mooie bos bloemen.
We geloven dat een positieve laatste werkdag er mee voor zorgt dat ex-medewerkers Cevora-ambassadeurs blijven. En uiteraard is een weerzien in de toekomst altijd mogelijk 😊. We hebben zelfs al enkele medewerkers die na een ervaring buiten Cevora terug keerden.
Reasons for success
We vroegen aan Corporate Well-Being Experte Kim Hilgert van Tryangle Happiness & Well-Being at Work om haar feedback omtrent deze werkgeluk initiatieven:
Cevora zet in op werkgeluk en welzijn met een gericht beleid met een focus op verschillende aspecten:
– Deze organisatie heeft goed nagedacht over de verschillende touchpoints van de employee journey en hoe ze werkgeluk kunnen ondersteunen in elke fase: Van extra informatie voor de startdatum en een goede begeleiding tijdens de eerste werkweken, aandacht voor connectie, welzijn en persoonlijke groei doorheen de carrière, tot zelfs een memorabele laatste werkdag.
– Cevora geeft aan dat ze voor een mensgerichte focus zorgen waarbij werk op een flexibele en hybride manier wordt vormgegeven. Ze hebben daarbij nadrukkelijke aandacht voor passende taken voor verschillende locaties (thuis, op kantoor of op een co-working plek) zonder de verbindingsmomenten uit het oog te verliezen en zetten in op een specifiek afsprakenkader voor elk team wat betreft de concrete samenwerking.
– Tot slot zet deze organisatie ook in op mentaal en fysiek welzijn met behulp van hun #BeFit programma waarbij medewerkers vrijblijvend kunnen deelnemen aan live en online initiatieven omtrent uiteenlopende onderwerpen. Deze geven medewerkers de tools in handen om goed voor zichzelf te kunnen zorgen, zowel tijdens het werk als daarbuiten.
Kortom: Een mooie happiness at work hero case met meerdere stevige pijlers!
Kunnen we in jouw team of organisatie ook gelukkige medewerkers vinden?
Wil je jullie initiatieven ook in de kijker zetten?
Meld je dan aan als Happiness at Work Hero Case.
Meer over de Week van het Werkgeluk
OPROEP: Toon ons hoe jouw organisatie werkt aan werkgeluk en inspireer anderen
Doet jouw organisatie iets speciaals tijdens de themaweek? Zet je activiteiten in de kijker!